Barion Pixel EZÜST-1 HALADÓ 1-6 - Ilion Íróklub

EZÜST 1- HALADÓ SZINTŰ TANANYAGOK – GYAKORLATOKKAL

Elsőként olvasd el a szövegeket, és gondold át! Ezt követően nézd meg a hozzá tartozó videót! Bátran vond le a saját következtetéseidet és kísérletezz, játssz velük. Ha nem működik, az segít abban, hogy megtaláld, mi az, ami viszont igen!

A gyakorló leckékhez készítettem elemző kérdéseket, amik segítenek a saját szöveged mélyebb elemzésében és értékelésében. Ezeket a leckék elvégzése után válaszold meg magadnak. Ebből nagyon sokat tanulhatsz, ha őszinte leszel magadhoz.

Jó tanulást!

EZÜST 1- 0 HATÉKONY TANULÁS

1.lépés: Átlépünk a haladó szintre. Ehhez egy most 6 nagy leckéből álló komplex és az eddigieknél sokkal nagyobb tananyagot készítettem, amivel haladva újra gondolhatjátok a történetek felépítését. Arra törekszünk, hogy a rendszeren belüli működési elvek...

3. lépés: Gyakorlati feladat: Nézd meg az Equilibrium – gyilkos nyugalom című filmet akár többször is, határozd meg magadban, milyen konfliktusokat látsz kibontakozni. Ezeket lejegyzetelheted, keresd meg a legkisebb konfliktusokat is. Ezt a történetet fogjuk használni ahhoz, hogy átlátható módon megvilágítsam a számodra egy jó történetnek a felépítését, hogy tudd majd a saját történetedet is felépíteni fejben.  Minden fontos történetépítő elemet tartalmaz, amik segítik a történetdinamika megértését. Mi most alapanyagként fel fogjuk dolgozni tanulás közben és ebből fogok kiemelni példákat a magyarázatokhoz. Az elemzés a részelemek és az egész viszonyában adja majd át a megértéshez szükséges mintákat, amit később egyedi módon tudsz használni.

A konfliktusok meglátása és azok osztályozása, egymásba kapaszkodása nagyon sokat segít abban, hogy amikor te magad szeretnél dramatizálni egy jelenetet, akkor a minták alapján a kreativitásod mentén megtaláld a legjobb megoldásaidat. Ezzel a dramaturgiai és dramatizálási készségeidet fejlesztjük.

Ha végeztél a feladattal, akkor nézd meg az ide tartozó videókat! Nem baj, ha a jegyzetedet is előveszed és az lenne a legjobb, ha lennének még saját gondolataid mindazzal kapcsolatban, amit elmondok. A videó két részes lett, mindkettő kb 1 órás. Csak akkor nézd meg, ha már elkészültél a konfliktuskiemelési feladatoddal és megnézted a filmet, anélkül nem biztos, hogy minden világos lesz.  Érdemes rászánni az időt, később is ezt a filmet fogom elemezni a többi feladathoz is! Jó munkát!

EZÜST 1-1 KONFLIKTUSRENDSZEREK

A karakter és konfliktus láthatósága, avagy a dramaturgia alapjai Mi a dramaturgia? Csupán egy elméleti váz, egy paradigma, ami egy konfliktus kifejtésének egyszerűsített módját ábrázolja. Általános és kitölthető, vannak bizonyos elemei, amit szem előtt...

EZÜST 1- 1 HÁZI FELADAT

Keresd meg a saját történeted fő konfliktusát, megoldással együtt. Képesek a fő karaktereid erre a megoldásra? Ha nem, milyen feltételekkel lennének azok? Szükségszerű a szereplők útja a konfliktushoz? Gondold át, miként kapcsolódnak össze és gondold ki, milyen utat kell bejárnia a szereplőidnek, hogy idáig eljussanak. Gondold át, milyen változásokon mennek keresztül és mik azok a tulajdonságok, amikre a történet elején szükségük van, hogy így megváltozhassanak. Megvan? Nos, akkor akár el is kezdheted a történetet megírni. Ha végeztél a feladattal, akkor nézd meg a videót és gondold át újra a saját válaszaidat!

EZÜST 1 – 2 KOHERENCIA

Bizonyára fogtad már a fejedet néhányszor, mert azt mondta egy bétád: „na de miért?”, és akkor láttad meg, hogy jaj, ez a lépés, vagy világelem, vagy egyéb tett egész egyszerűen logikátlan, nem illik bele, de magad sem értetted mi az, ami igazából nem...

EZÜST 1- 2 HÁZI FELADAT

Keresd meg a saját történetben a legfontosabb 3 elemet. Ez lehet karakter vagy fordulópontok, esetleg a megoldás. Bármi, amit hangsúlyosan fontosnak érzel a cselekmény szempontjából. Vizsgáld meg ennek a három elemnek a következő szempontjait: jön valahonnan és tart valahová? Tényleg szükségszerű és kapcsolódik a központi konfliktushoz a cselekményen keresztül? Biztos, hogy logikus ebben a világban? Ezeket a kérdéseket akkor is megválaszolhatod magadnak, ha a történetben elbizonytalanodsz valahol. Ha végeztél a feladattal, akkor nézd meg a videót, adok még pár jó tippet!

EZÜST 1- 3 STÁDIUMOK

 A történet megírása – A világ- karakter- konfliktus Ebben a leckében áttekintünk pár alapkérdést, de van egy célja, ez pedig elsősorban az, hogy zárd be a szétforgácsolódott fókuszodat arra a néhány szempontra, ami segít megírni a regényt. Írás-tanulás...

EZÜST 1- 3 HÁZI FELADAT

Ez egy nehéz lecke lesz, de nagyon hasznos. Csak a tényeket nézd kívülről és ne ítéld meg se magadat, se a szövegedet. Avagy a válaszaid nem tartalmazhatnak ítélkezéseket se magadról sem a szövegedről, csak a tényeket. Van egy sztorid, vegyél nagy levegőt és gondolj arra, mi lenne, ha elkezdenéd az elején újra? Más lenne, mint amilyen most? Tedd félre kicsit, ami meg van írva, csak egy kis időre.

Nézz magadba és hozz döntéseket arról, hogy:

  • felkészültél a történeted tényleges megírására?
  • ha nem, mire lenne szükséged hozzá?
  • tedd megvalósíthatóvá azzal, hogy kisebb cselekvési lépésekre bontod.
  • Mi hiányzik, a karakter, a konfliktus vagy a világ? Egyik sem? Akkor mindened megvan.
  • Ha készen állsz, vágj bele és kezdd el elölről, máshogyan a mostani tudásoddal!
  • Frissülj fel vele, hagyd újra élni a sztoridat és ne a régin kattogj. Kezdésnek csak pár oldalt írj meg, mintha ez lenne az első kezdésed, ne ugyanazt írd, amit eddig, változtass, tedd izgalmasabbá konfliktusokkal. Aztán hasonlítsd össze a régivel.
  • Melyik a jobb? Akkor azt írd.

EZÜST 1 – 4 ÖNFEJLESZTÉS AZ ÍRÁSBAN

Kezdjünk el írni lépésről lépésre EHHEZ ERŐS TIPPEK bővebben:   Tippek a kezdéshez, mit forgass meg magadban, hogy nekikezdj érdemben az írásnak?   Képzeld el a nyitójelenetet! Ez sokkal nehezebb, mint hiszed, ezért hoztam pár tippet és tanácsot hozzá.  ...

EZÜST 1- 4 HÁZI FELADAT

Ez egy játékos feladat. Most kizárólag párbeszédet írhatsz, képzelj el egy rövid jelenetet, ahogy két ember beszélget, nem kell teljességre törekedned, lehet töredék, legfeljebb egy oldalnyi párbeszéd legyen. Írd le, aztán mutasd meg valakinek és kérdezd meg tőle, szerinte ki ez a két ember és mi történik velük? Az olvasód bárki lehet, de célközönségként nézz rá, lehet férjed feleséged, leányod, anyukád, bárki. Örülni fog, hogy segíthet neked. (Ne légy se didaktitkus, se beszélő fej, igyekezz természetes beszélgetést írni.) Ne engedd, hogy belefantáziáljanak, csak mondják el, szerintük ki ez a két karakter és milyen helyzetben beszélgetnek.

Egészítsd ki írói narrációval és meséléssel a jelenetet, minden lehet benne, tedd teljesebbé a jelenetet aszerint, amit az olvasód visszajelzett. Mit látsz, milyen eltérések vannak? Ezt képzelted el vagy más lett, mint az első elképzelésed, amikor a párbeszédet magában leírtad? De megírhatod a saját verziódat is,  és megmutathatod az olvasódnak is, hogy megbeszéljétek a hatásokat. Ebből nagyon sokat tanulhatsz.

Vannak írók, akik a szereplők interakcióira támaszkodva írnak meg egész regényeket. Először a párbeszédeket írják le nagyon gyorsan, aztán később ezeket egészítik ki teljes irodalmi szöveggé. Ha szeretnéd, játssz ezzel a módszerrel és próbáld ki regényíráshoz is. Ezzel a párbeszédet is tudod gyakorolni és rászorítod magad arra, hogy a karakterekre koncentrálj. Ha elsőre nem sikerült túl jól, időnként (akár naponta)  ismételd meg ezt a feladatot, amíg az olvasó megközelítőleg azt nem mondja a történetről a párbeszéd alapján, amit te elképzeltél, amikor írtad.

EZÜST 1-5 MOTIVÁCIÓK – KARAKTEREK

A mai leckében szintén egy hármas kapcsolódásról lesz szó, mégpedig arról, mi mozgatja a karaktereket és hogyan. Egyfelől beszélünk egy kicsit írói motivációkról, majd külön a karakterekéről, összefüggésben azzal, hogy hogyan érdemes kezelni, mennyire kell...

EZÜST 1- 5 HÁZI FELADAT

Készítsd el a készülő történeted vagy terved alapján a főszereplő körül található karakterek archetípikus térképét (neveket elég felírni).

Ez egy gondolattérkép, amin középen a főszereplő található, vele szemben az ellenkarakter. Az antagonista holdudvarát is megrajzolhatod, pozícionálj mindenkit, akit csak látsz, hogy szerepelni fog. A nagyobb hangsúlyt kapó szereplőket jellemezd pár szóban, mondd el, hogyan kötődnek a főszereplőhöz és mi a funkciójuk a történeten belül. A funkció köti őket a konfliktushoz vagy a cselekményhez a főszereplő viszonyában (Segítő, barát, kedvese, áruló, testvér stb)

Ezt a lapot bátran telejegyzelheted más információkkal, amik még fontosak, például elférhet rajta a fő konfliktus és megoldás, valamint a két nagy fordulópont is, vagy a világ pár fontos jellemzője, ami hangsúlyos. Gratulálok, készítettél egy alapvázlatot egy egész regényről. Gondoltad volna, hogy ilyen egyszerű megrajzolni? Ha van kedved, fotózd le és küldd el nekem messengeren privátban, kíváncsi vagyok rá. A videóban én is megmutatom az enyémet, nézd meg:

EZÜST 1- 6 NOVELLA, SZINTÉZIS, PREMISSZA

És most beszéljünk a novellaírásról, arról, mi az a szintézis, mire jó és hogy milyen módon nyitja ki neked a történetek végtelen tárházát. Ez az egyik kedvenc anyagom, úgyhogy kapaszkodj! Gyakran ijed meg egy regényekkel megtermékenyült író attól, hogy...

EZÜST 1- 6 HÁZI FELADAT

Írj egy novellát!

Vedd elő egy régebbi ötletedet és fejlessz belőle novellát. Hozd meg az íráshoz a legfontosabb döntéseket, amit ismersz. A videóban hozok néhány kérdést, amit érdemes lesz átgondolni, ha megírtad. Ezt máskor is nyugodtan előveheted, mert olyan, mint egy ellenőrző chek-lista.

Mutasd meg egy bétának és beszéljétek meg a hibákat, kérd, hogy azt is mondja el, mit talál jónak. Vond le a következtetéseidet, mi az, nem sikerült túl jól és mi az, ami meg igen. Vezess egy listát, kétfelé osztva, mi jó, mi nem. Gondolkodj, milyen írástechnikai elem hiányzik az eszköztáradból! Írd fel magadnak a gyengeségek közé. Gondold át, hogyan tudnál gyakorolni tudatosan, hogy azt az egy gyengeséget kidolgozd a szövegedből! Próbáld meg szövegalkotásnál, hogy figyelsz erre!