Barion Pixel Tévhit #9: A szerkesztő majd kijavítja - Ilion Íróklub pusztaiandrea.hu

Tévhit #9: A szerkesztő majd kijavítja

Miért nem lehet kívülről rendbe hozni egy rosszul felépített kéziratot – és mi a valódi szerepe egy szerkesztőnek?

„Majd a szerkesztő kijavítja…”
Ez az egyik legelterjedtebb, és egyben legveszélyesebb félreértés az írói pályán. Mert a szerkesztő nem varázsló. Nem mentőöv. Nem helyetted gondolkodik. És semmiképp sem írja újra azt, amit te nem raktál bele. A jó szerkesztés nem pótolja a hiányzó alapokat – hanem azokból tud igazán dolgozni. Vagyis csak egy bizonyos szint fölött lehet szerkeszteni egy kéziratot, alatta nem.

A szerkesztő nem író – és nem is lesz az, más a feladata

Sokan úgy képzelik el a szerkesztőt, mint egy javítógépet: átolvassa, kijavítja, újrarendezi, és kihozza a maximumot a szövegből.
De ez csak akkor működik, ha van miből kihozni a maximumot. Ha a kézirat szerkezete gyenge, a karakterek nincsenek felépítve, hiányzik a konfliktusrendszer vagy a feszültség – akkor nem kijavítani kell a szöveget, hanem nulláról újraírni. Ezért érdemes az írást az alapoknál elkezdeni megtanulni, mert ha van képed a szerkezetről, a többit ráépítheted. De ezt nem teheti meg helyetted senki, hiszen ez a te történeted, nem maradhat nagyobb része a fejedben, meg kellene írni rendesen.

A felelősség nem átruházható

Az a gondolat, hogy „elég, ha más majd kijavítja”, valójában a felelősség áthárítása, és egy részleges delegálás, elvárás mások felé.
De íróként nekünk kell érteni, mit írunk, miért írjuk, és hogyan építjük fel azt a hatást, amit az olvasónak szánunk. A jó szerkesztő ehhez társ – nem pót-író, és a hiányosságainkkal nekünk van dolgunk, nem neki. Ha pótoljuk, érteni fogjuk a tőle kapott segítséget, ha nem, akkor szóba se áll velünk – teljes joggal. A hagyományos kiadók szerkesztői csak komolyan vehető írókkal tudnak dolgozni. És éppen ezért tud a legtöbbet segíteni akkor, ha már egy tudatos szerzővel dolgozik együtt, mert a szakma ugyanaz és hiába hiszed, hogy érteni fogod, amit mond, biztos, hogy nem, ha nem tanultad meg az írásszakma alapjait.

A profik szerkesztők felkészült, profi írókkal dolgoznak – de nem helyettük

Aki profivá válik, az nem a szerkesztőtől várja a csodát – hanem felkészülten érkezik a művével a szerkesztői munkára. Ő már tudja, miért fontos a szerkezet, az alapok, hogyan működik egy karakterív, mikor erős egy jelenet, és miért kell a dramaturgia tudatos vezetése.
És éppen ezért tud a szerkesztő valódi partnerként dolgozni vele, mert értik egymást és hatékonyak.

Egy szerkesztő nem mentőöv – hanem kormánytárs a vizen, de a hajót neked kell tudni irányítani, mert a tiéd.

A VIP Klub pontosan ebben segít:
📚 Felépített tananyagok a történetírás minden szintjén
🧠 Szerkezet, karakter, dramaturgia, jelenetépítés – a szerkesztés alapjai
🤝 Valódi írói közösség, szakmai visszajelzések, fejlődési útvonal

És ne feledd, ezt meg lehet tanulni, ha akarod a VIP klub ezért épült, kattints ide: