Miért nem működik a regény, ha „csak szépen van megírva”?
„Ez egész jól hangzik…” Sok író ismeri azt az érzést, amikor visszaolvassa a saját szövegét, és elégedetten állapítja meg: jók a mondatok, gördülékeny a fogalmazás, tiszta a stílus. De vajon ez elég ahhoz, hogy az olvasó ne tudja letenni a könyvet? A válasz fájóan egyszerű: nem. És minél hamarabb felismerjük ezt, annál közelebb kerülhetünk a valódi írói mesterséghez.
A szép fogalmazás csak a felszín
Az írói út egyik első tévútja, hogy azt hisszük: a jó stílus, a gördülékeny nyelv, a kerek mondatok már elegendők. Pedig ezek csupán a bejárati ajtót jelentik – nem a házat magát. Az olvasó nem a mondatokba szeret bele, hanem abba, ahogyan a történet hat rá: amit érez, amit megért, amit átél. Egy regény akkor működik, ha hat. Ha a cselekményvezetés dinamikus, ha a karakterek mozognak és fejlődnek, ha a jelenetek jól vannak ütemezve, és az információadagolás mesteri, ezen felül átélhető mindaz, ami történik. Ezek nélkül a legszebb fogalmazás is üres marad, nem beszélve arról, hogy a kezdő írók tanulás nélkül nem tudják, milyen az irodalmi nyelvezet és összekeverik a szépelgést a szépen írással.
A hatás nem a stílusban rejlik – hanem a szerkezetben
A „szép írás” gyakran félrevezet. Olyan, mint egy mutatós borító: elsőre vonzó, de ha a tartalom nem működik, az olvasó gyorsan elfordul. A profi írók nem a mondatokban gondolkodnak – hanem az olvasóra gyakorolt hatásban. Ők tudják, mikor kell gyorsítani vagy lassítani, ismerik az irodalmi nyelvezetet, mikor érdemes csendre játszani vagy éppen feszültséget kelteni. Ez tudás kérdése. Olyan eszköztár, amit nem lehet csupán érzésből, ösztönből felépíteni – de meg lehet tanulni és aztán megvalósítani.
A bejárat nem elég – a házat is fel kell építeni
A fogalmazás belépő. De az írástechnika az, ami valóban működőképessé és nemcsak formailag, tartalmilag is értékessé teszi a regényt.
A VIP Klubban pontosan ezt tanítjuk meg:
🧱 Hogyan épül fel egy jelenet, mi több egy regény, hogy fenntartsa az olvasó figyelmét?
🌀 Hogyan mozgatjuk a karaktert és az olvasót egyszerre?
🎯 Miként érünk el érzelmi, intellektuális vagy dramaturgiai hatást?
👉 A profi írók nemcsak írnak – hanem hatást gyakorolnak. Ez nem stíluskérdés, hanem mesterség.
Induljunk el együtt ezen az úton.